Lars Husum

Lars Husum

Om bloggen

Denne blog handler om mit forfatterskab. Jeg debuterede i 2008 med den mørke komedie 'Mit venskab med Jesus Kristus'. I oktober 2010 udkom min anden roman: 'Jeg er en hær', en samtidsroman, der handler om krigergenerationen. Begge er udgivet af Gyldendal.

Jesus

Mit venskab med Jesus KristusPosted by Lars Husum Sat, November 22, 2008 09:55:55

Er det Jesus? En tosse? Altsammen i Nikolajs hoved? Det har jeg besluttet mig for, at jeg aldrig vil komme med mit bud på, for det kan påvirke læsningen af historien. Jeg har dog ikke haft et religiøst formål med min historie, altså et forkynderisk formål. Jeg har heller ikke haft den modsatte ambition. Jeg har ingen ønsker om at pege finger af religiøse mennesker, i det her tilfælde kristne. Jeg har derimod ønsket at fortælle en historie om en mand, der søger efter frelse. Det er ikke det samme som religion, og Nikolaj er ikke et religiøst menneske, ligesom jeg ikke selv er. Men jeg vælger selvfølgelig at bruge et dybt religiøst symbol. Hvorfor har jeg så valgt det?

Jeg vælger at bruge Jesus, fordi han er det største symbol på frelse, som vi har, og når alt kommer til alt, så handler romanen om Nikolaj, der søger frelse eller rettere der søger nogen, der kan frelse ham. Jeg taler ikke her om frelse i en religiøs forstand, men om frelse som overlevelse.

Jesus er Guds søn for nogen. For andre er han en mand, der taler om frelse gennem kærlighed. Jeg ved, at brugen af Jesus fylder min historie med ufatteligt meget symbolværdi, og afhængig af ens udgangspunkt vil det selvfølgelig præge læsningen. Mit sigte er først og fremmest kærligheden som frelse, da jeg ikke selv er religiøs, men det forhindrer bestemt ikke, at man kan læse bogen ud fra et troende udgangspunkt, altså hvis man ønsker det.

Jeg har opdaget, at min titel skræmmer mange mennesker. Gyldendal bad mig også på et tidspunkt overveje en anden titel, men jeg mente, at det var den kunstneriske rigtige titel, så jeg insisterede på 'Mit venskab med'. Jeg har dog nok undervurderet, hvor bange danskere generelt er for folk, der tager religion alvorligt, og Jesus bliver taget alvorlig i min roman. Jeg respekterer den karakter, som jeg bruger.

Derudover er valget af Jesus også et dramaturgisk valg. Jeg har ikke ønsket at fortælle en socialrealistisk fortælling, men derimod en fortælling som kunne mere end blot socialrealisme. Mit valg handler derfor ikke kun om, hvad Jesus symboliserer, men også hvad han tillader, at handlingen gør, altså en karakter som ikke er bundet af virkelighedens begrænsninger. Måske er der endda en smule superhelt over denne tankegang, for Jesus er i min historie en fysisk meget stærk mand.

P.S.

Jeg havde forbandet svært ved at forklare min roman lige da den kom ud, inklusive hvorfor Jesus er i den. Jeg er blevet klogere ved at snakke og diskutere med mine læsere. Det har faktisk også fået mig til revurdere min egen status. Jeg har altid betragtet mig som en ikke-troende, der er nysgerrig og gerne vil forstå tro. Jeg betragter stadig mig selv som nysgerrig, men nu som en tvivlende ikke-troende, altså jeg kan ikke få selv til at tro, så derfor ikke troende, men jeg er ikke sikker på, at det er det rigtige.




  • Comments(2)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Lars Husum Fri, February 06, 2009 17:50:06

Ingen to'er desværre, men jeg er i gang med en ny roman, lidt i samme stil.


/Lars

Posted by Camilla Fri, February 06, 2009 16:43:48

Lige da jeg hørte om den troede jeg det var sådan noget Johannes Møllehave agtig pga titlen, men det er det slet slet ikke. Den minder mere om Nordkraft. Jeg er helt tosset med den. Kommer der en to'er? Altså hører vi mere til Nikolaj?

Camilla